Monday 13 February 2012

siapa sahabat??

asalammaualikum..

alhamdulilah hari ini masih boleh lagi buat coretan bedasarkan apa yang dlam fikiran dan............perasaan!

Hidup di dunia ni kan perlu sahabat untuk berkongsi masaalah suka duka,kalau tiada sahabat mahu kawan dengan siapa???....

kadang-kadang kan bila kita borak-borak pasal masaalah pribadi kita kan ada sahabat yang faham apa masaalah kita tapi ada juga yang sahabat kita cakap "uhhh aku malas nak dengar masaalah kau lah" inikah namanya sahabat! ini bukan sahabat tapi kan boleh jadi musuh ni ^_^(tapi kita kena terima apa yang sahabat kita kata mungkin mereka belum bersedia mendengar curhat isi hati kita JANGAN MUDAH TOUCHING YA..:)

Dalam masa yang sama dia sahabat dia juga yang menyakitkan hati! kan...kan..:)..biasa lah tu dalam persahabatan perhubungan kita tentu ada masanya baik dan ada juga TIDAK! yang paling penting ada kesahafahaman..kalau tiada kesefahaman tu yang kadang-kadang boleh gaduh..cth: kita mahu pergi kantin..sahabat kita mahu pergi tandas tapi dua-dua mahu ikut hati masing-masing.

" seorang muslim adalah saudara muslimnya yang lain ia tidak menzaliminya,merendahkannya,menyerahkan kepada musuh,dan tidak menghinanya (riwayat musim)

Ada saat-saat kan bila kita tengok wajah sahabat kita tenang saja dan tiba-tiba ingat kepada ALLAH SWT dan merasakan dialah sahabat yang terbaik dan dapat mengajar erti kebaikan  dan menasihati agar mengikut semua perintah ALLAH SWT yang perlu dilakukan..

"Teman yang paling baik ialah adalah apabila kamu melihat wajahnya dan kamu teringat akan ALLAH mendengar kata-katanya ,menambahkan ilmu agama,melihat gerak gerinya teringat mati."

Sahabat ni jugak pandai jadikan kita bibik suka suruh-suruh buat itu buat ini..kalau tak buat dia mula marah.paling tak baik sahabat ni suruh kita buat jahat ..jika sahabat kita menyuruh membuat demikian jangan buat! bak kata pepatah melayu " BERKAWAN BIAR SERIBU,BERKASIH BIAR SATU"...kalau kita buat jahat kita dapat dosa free sahabat pun dpat dosa free,,,~_^

Ikutlah sahabat yang benar-benar setia berkawan dengan kita dan sentiasa bersujud kepada ALLAH  kerana jika sahabat itu menyanyangi ALLAH tentu dia akan menyayanggi kita ,kerana dia tahu bahawa peranan sahabat ialah membetulkan mana yang silap..

Ali bin Abi Thalib r.a berkata:

"sejahat-jahat teman ialah yang memaksa engkau bermuka-muka dan memaksa engkau meminta maaf atau mencari alasan"


walahualam..SILA BACA WALAUPUN TIDAK BEGITU INDAH..^_^

2 comments: