Friday 17 February 2012

kenapa perlu sabar?

kenapa perlu sabar??

asalammualikum...

Hari ni kan sya nak kongsi sikit cerita sikit hooho..^_^

kenapa aku di uji dengan macam-macam cobaan? aku ni jahat sangat ke? eh...aku mesti bukan orang yang baik?

1st jika menghadapi segala cobaan dari ALLAH SWT perlulah sabar menghadapinya dan menerima seadanya kerana disebalik yang berlaku ada hidayahnya.Minta lah pertolongan ke pada ALLAH SWT sesungguhnya ALLAH lebih tau apa yang terbaik untuk umatnya


"Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar" (Al-Baqarah )


Dan di dalam menggerjakan suruhan ALLAH juga tentu berbgai masaalah menimpa.Tetapi jika diri ikhlas melakukannya dan kerana ALLAH tentu akan ALLAH bagi jalan lurus dan mudah untuk mengerjakannya..


"Dan sabarlah (wahai Muhammad, engkau dan umatmu, dalam mengerjakan suruhan Allah), kerana sesungguhnya Allah tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berbuat kebaikan". ((Hud 11:115) 


ALLAH SWT juga menyediakan syurga bagi orang-orang yang sabar dengan cobaannya..subahanALLAH sungguh besar nikmat SABAR ini dan tiada tolok bandingnya kekuasaan ALLAH..

Dan orang-orang yang sabar kerana mengharapkan keredaan Tuhan mereka semata-mata, dan mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka; dan mereka pula menolak kejahatan dengan cara yang baik; mereka itu semuanya adalah disediakan baginyabalasan yang sebaik-baiknya pada hari akhirat; - (Ar-Ra'd 13:22) 


Bago orang-orang yang sabar ALLAH SWT menghapus dosanya..besar balasan ALLAH SWT terhadap hambanya yang sabar..



Rasulullah SAW menggambarkan dalam sebuah hadisnya; Daripada Abu Hurairah ra. bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda; "Tidaklah seorang muslim mendapatkan kelelahan, sakit, kecemasan, kesedihan, bahaya dan juga kesusahan, hingga duri yang menusuknya, melainkan Allah akan menghapuskan dosa-dosanya dengan hal tersebut". (HR. Bukhari & Muslim)

No comments:

Post a Comment